Sist så skrev jag lite om vad tid är. Men den viktiga frågan är egentligen hur du handskas med tid och hur du ser på tid. Tid är som jag skrev sist, en resurs som vi alla får lika mycket av. Presidenten i USA får lika mycket tid som du får. Bill Gates får 1440 nya minuter varje dag, precis lika många som mannen eller kvinnan som sitter och tigger utanför affären får.
Men hur kan det då komma sig att somliga tycks hinna med hur mycket som helst redan innan lunch medan andra knappt lämnat sängen vid samma tid.
Eftersom tid är en resurs mer värdefull än pengar borde vi alla försöka handskas med den på bästa möjliga sätt. Jag är på inga sätt någon expert på området, men jag gillar att läsa om andra som är bra på det här med att handskas med tid och jag snappar upp en del tips och råd här och där.
I det här inlägget vill jag dela med mig av tre tips som jag snappat upp angående hantering av tid. Jag kommer här att bara gå igenom dem ganska snabbt, eftersom jag inte vill ta upp för mycket av din värdefulla tid. Vill du läsa mer om dessa tre tips så kommer det mest troligt att komma relaterade inlägg i ämnet i framtiden.
Tre tips om hantering av tid:
Tips 1: Sluta göra flera saker samtidigt!
Det är lätt att tro att mer blir gjort på kortare tid om man försöker göra många saker samtidigt. Men så är det inte. Och framförallt så blir inget av det du försöker göra samtidigt speciellt bra.
Att göra flera saker samtidigt innebär i praktiken att man faktiskt byter syssla hela tiden. Och när man byter arbetsuppgift, så skiftar man även fokus. Hjärnan går från en uppgift till en annan och får inte chans att koncentrerar sig på en sak. Man har kommit fram till att när man byter fokus tar det hela 21 minuter innan man har total fokus på det nya ämnet. 21 minuter!
För att komma till rätta med problemet så försök att avsätta tid till en sak i taget. Bestäm till exempel att lördag förmiddag är tid då jag ägnar mig åt tvätten. Du tvättar, sorterar, viker och lägger undan. När du gör bara det under den avsatta tiden kommer du att få gjort mycket mer än om du samtidigt ska baka och laga mat eller vad du nu brukar göra. Baka kan du göra lördag efter lunch istället. Fokuserar du på bara bakningen så riskerar du inte bränna kakorna. Och om du fokuserar på bara tvätten så råkar du förhoppningsvis inte tvätta nya röda tröjan i vit-tvätten.
Tips 2: Prioritera och säg nej
Att hantera sin tid på bästa sätt innebär även att vi kanske måste prioritera bort en del och säga nej till en del. Warren Buffet lär har sagt:
For every 100 great opportunities that are brought to me, I say No 99 times
Han säger alltså nej till 99 fantastiska möjligheter. Det man måste fråga sig är om dessa fantastiska möjligheterna stämmer överens med vad jag vill och med mina mål. Ett exempel. Om du får en fantastisk möjlighet att köpa en enastående lägenhet, men hellre vill bo på en går d på landet. Då är det såklart bättre att säga nej till lägenheten oavsett hur bra erbjudande du får. Du kommer ändå inte att bli lycklig där.
Tips 3: Minska skärm-tiden
Enligt Link mobility spenderar den genomsnittliga internetanvändaren ungefär två timmar och 30 minuter om dagen på sociala medier. 2½ timme! Du kanske inte tycker det låter så farligt. Men prova räkna ihop det.
På en vecka blir det 17½ timme.
På en månad blir det 75 timmar. En normal arbetsvecka är ju 40 timmar. Det betyder att genomsnitts användaren förbrukar nästan två arbetsveckor i månaden på sociala medier.
Räknar man ihop hur mycket det blir på ett år tycker jag personligen det börjar bli riktigt jobbigt. Om du spenderar 2½ timme om dagen på sociala medier som Facebook, Youtube, Whatsapp eller Instagram, då blir det över 38 dygn totalt. Det är alltså över en månad konstant, dygnet runt på sociala medier. Det är inte där jag vill slösa bort min värdefulla tid.